Thursday, June 12, 2008

Linda Rosing: ”Låt mig bara vara som jag är

Se bilderna från Lindas egna blogg!

Sjukligt smal eller bara hälsosam? På Linda Rosings blogg råder full läsarstorm sedan glamourmodellen lagt upp uppseendeväckande bilder på sin nya kropp. Nu ryter hon till mot anorexiryktena.

– Jag har inte ätstörningar!

Det har bara gått två månader sedan Linda gjorde sitt första blogginlägg på gaycommunitysidan Hanky. Men redan har en hätsk viktdebatt flammat upp bland läsarna och gjort hennes sida till den femte mest besökta privatbloggen, enligt statistik från Bloggportalen.

Läsarkommentarerna delar sig i två åsiktsläger, med uppmaningar om att Linda behöver äta mer på ena sidan och entusiastiska komplimanger riktade mot hennes vikt på den andra.

I mitten står en Linda Rosing i försvarsställning.

Ingen anoxrexia

– Människor kommenterar alltid mitt utseende. Jag är lång, 174 cm, och på bilder ser jag nog smalare ut än vad jag är. Många verkar vilja tro att jag har anorexia, men det stämmer inte.

Vad tycker du om att många av bloggläsarna ser dig som ohälsosamt smal?

– Jag läser inte kommentarerna. Ofta är det bara personer som vill spy galla på mig. Jag önskar att de ville låta mig vara som jag är. Jag trivs ju med att vara såhär.

– Men i mina mejl får jag bara positiva reaktioner som all

tid handlar om träning. Folk vill ha hjälp med frågor som hur de ska gå ner i vikt, vad jag har för träningsschema och annat. De verkar se mig som en läkare som har svaret på sådana frågor, men jag kan bara säga vad som gäller för min kropp.

En folksjukdom

Känns det någonsin obehagligt att få en förebilds ansvar?

– Nej, inte när det gäller träning och mat. En del har sagt att de har börjat motionera tack vare mig och det gör mig jätteglad! När övervikt är en folksjukdom känns det konstigt att vissa tycker att jag är sjuk bara för att jag är smal. Det verkar vara okej att vara tjock men inte smal.

Hur mycket tränar du?

– Varje morgon springer eller går jag 1-1,5 timmar. Sedan kör jag sit ups hemma två dagar i veckan, 3 gånger 60 repetitioner. Träningen är som terapi för mig. Jag kan grubbla på saker och trolla bort dem.

Du separerade nyligen från Fadde Darwich. Har det påverkat din vikt?

– Nej. Jag har alltid tränat såhär mycket.

Hur mår du nu?

– Jag mår bra. Jag har väldigt bra vänner som finns där för mig och mina barn som betyder allt för mig. Så livet är perfekt nu.

aftonbladet

No comments: